No man is such a conqueror as the man who has defeated himself

Buletin Bijak Wang | Insurans RM1 b

Posted by maatakaful In | 0 comments»

 


Tuntutan biayai kos perubatan meningkat setiap tahun

KUALA LUMPUR: Syarikat insurans di negara ini membayar lebih RM1 bilion setahun kepada pemegang polisi bagi membiayai kos rawatan perubatan mereka yang meningkat setiap tahun.

Statistik Bank Negara dalam Jadual Petunjuk Utama Insurans menunjukkan jumlah tuntutan insurans hayat dibayar untuk perbelanjaan perubatan mencatat peningkatan sejak empat tahun lalu daripada

RM877.6 juta (2006)
RM1.05 bilion (2007)
RM1.27 bilion (2008)
RM1.45 bilion (2009)

Trend peningkatan itu membuktikan kos rawatan perubatan antara aspek kritikal di kalangan masyarakat di negara ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai ketika diminta mengulas perkara itu, berkata statistik itu menunjukkan tahap kesedaran rakyat terhadap perlindungan kesihatan diri dan keluarga semakin meningkat.

Katanya, kerajaan menyedari
Peningkatan kos perubatan terutama ubat yang meningkat sekitar 12 peratus tahun lalu sekali gus menyebabkan caj perubatan di hospital termasuk hospital swasta meningkat.

Namun, katanya, itu tidak bermakna operator pusat perubatan swasta boleh mengambil kesempatan atas kenaikan itu dengan mengenakan caj terlalu tinggi untuk mengaut keuntungan singkat sehingga membebankan rakyat.

“Saya sudah mengarahkan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican supaya berbincang dengan semua pemilik hospital swasta di negara ini berhubung kos perubatan supaya kenaikan itu rasional,” katanya.

Sementara itu, sumber industri berkata, tuntutan insurans bagi menanggung kos rawatan dan perubatan diramal terus meningkat sejajar dengan peningkatan jumlah penduduk dan perubahan gaya hidup masyarakat.

“Peratusan peningkatan tahunan bukan kecil, tetapi meningkat dengan mendadak,” katanya.

Katanya, orang ramai mengambil polisi insurans kerana mahu mendapatkan perlindungan kewangan ketika ditimpa musibah seperti sakit atau kemalangan.

Isnin lalu, Berita Harian melaporkan sehingga Oktober lalu,
26 peratus kegagalan pembayaran balik pinjaman bank atau kad kredit berlaku berikutan pembiayaan kos rawatan tinggi di hospital swasta yang mendorong individu berhutang di luar kemampuan.

Sebelum ini, banyak pihak termasuk seorang doktor dengan 25 tahun pengalaman, tampil mengadu caj dikenakan pusat perubatan swasta adalah terlalu mahal dan mahu pihak berwajib mengambil tindakan sewajarnya mengatasi masalah itu.

Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr David KL Quek ketika dihubungi berkata, hanya bayaran kepada doktor berkhidmat di hospital swasta dikawal kerajaan menerusi Akta Perubatan namun caj lain tidak dikawal dan bergantung kepada institusi perubatan swasta terbabit.

Katanya, ini menyebabkan caj rawatan, perubatan, makmal dan perkhidmatan lain berbeza antara sesebuah pusat

Berita Harian Online | Insurans RM1 b

Buletin Bijak Wang | Wajib ambil insurans kesihatan

                      MAJIKAN terpaksa menanggung kos yang terus meningkat setiap tahun jika mahu mengambil pekerja asing. - Gambar hiasan

PUTRAJAYA - Semua pekerja asing di negara ini akan diwajibkan mempunyai insurans kesihatan bernilai RM120 setahun mulai 1 Januari 2011.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, langkah itu berikutan tunggakan bil di hospital kerajaan yang tinggi setakat ini iaitu berjumlah RM18 juta.

Beliau berkata, jumlah tersebut dijangka meningkat berikutan jumlah pekerja asing yang semakin meningkat dari semasa ke semasa.

"Ini melibatkan pekerja asing kerana ekspatriat, mereka bayar. Ada yang bayar separuh, ada yang tidak bayar langsung tetapi kebanyakannya tidak bayar.

"Kita memandang serius perkara ini dan sebab itu kita melaksanakan langkah ini," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Pengurusan Kementerian Kesihatan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.


Sumber : kosmo 

Buletin Bijak Wang | EKSKLUSIF:Doktor kena caj mahal

Pengamal perubatan terkejut bil dikenakan hospital swasta tinggi


KUALA LUMPUR: Seorang doktor yang berpengalaman 25 tahun mendakwa turut menjadi mangsa caj tinggi dan tidak munasabah sebuah hospital swasta di ibu negara, selain meminta bayaran tambahan ketika disorong ke bilik Pengimejan Resonans Magnetik (MRI).

Beliau dari Petaling Jaya, mendapatkan rawatan di hospital swasta itu pada 12 November lalu selepas sebulan mengalami sakit di kedua-dua buku lali menyebabkannya tidak dapat berdiri atau duduk dalam tempoh lama.


Oleh Syed Azwan Syed Ali

2010/11/25


Berita Harian Online | font color="red"EKSKLUSIF:/font Doktor kena caj mahal

Buletin Bijak Wang | Rintihan Pesakit

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»

Ramai akui bil rawatan, ubat hospital swasta mahal, melampau

KUALA LUMPUR: Orang ramai mengakui kadar caj rawatan dan ubat-ubatan yang dikenakan hospital swasta mahal, tidak munasabah dan melampau walaupun perkhidmatan yang diberikan tidak jauh berbeza dengan hospital kerajaan.

Ini berdasarkan pengalaman mereka selepas mendapatkan rawatan atau perkhidmatan kesihatan di hospital swasta dan menganggap tindakan operator hospital swasta itu membebankan pesakit.

Beberapa pembaca Berita Harian juga berpendapat ada hospital swasta mengambil kesempatan dengan mengeksploitasi jenama hospital dan doktor pakar yang bertugas di hospital berkenaan untuk mengenakan kadar caj yang tinggi kepada pesakit.

Justeru, mereka meminta kerajaan mengambil tindakan tegas berhubung perkara ini, termasuk memantau dan mengawal kadar caj serta kos perubatan yang dikenakan hospital swasta kepada pesakit.

Seorang pembaca dalam komennya menerusi laman web Berita Harian Online (www.bharian.com.my) semalam, menggesa Kementerian Kesihatan memantau operator hospital swasta yang `menjaja status pakar dengan tujuan menarik pesakit mendapatkan rawatan dan dikenakan caj yang mahal.

Hospital swasta kerap menggunakan status pakar untuk menaikkan caj perubatan, walhal doktor yang merawat adalah doktor sambilan dari hospital kerajaan. Saya harap kerajaan benar-benar serius kerana orang ramai memilih hospital swasta bukan kerana mereka ada duit banyak, tetapi mahukan keselesaan, cepat dan perkhidmatan berkualiti, kata pembaca yang menggunakan nama Ali Abi Talib.

Doreyfien Yohanes pula menyokong jika kerajaan mengambil tindakan terhadap hospital swasta yang menjual ubat tidak diperlukan pesakit kerana ia menyebabkan kos yang perlu dibayar pesakit meningkat.

Pembaca yang menggelarkan dirinya Pak Cik Din pula berkata, kementerian perlu memantau hospital swasta terutama pemberian ubat kerana pesakit biasanya tidak mengetahui jenis ubat yang mereka perlukan untuk rawatan penyakit yang dihidapi.

Apa yang diberi hospital itulah yang diambil. Harga ubat dan kos rawatan pun pesakit tidak tahu. Mereka terpaksa melunaskan bil yang dikenakan hospital swasta, katanya.

Sementara itu, tinjauan Berita Harian mendapati orang ramai berpendapat tidak semua pesakit mampu menampung caj hospital swasta, namun tidak mempunyai pilihan kerana tidak sanggup menunggu lama bagi mendapatkan rawatan di hospital kerajaan.

Mereka mendapatkan rawatan di hospital swasta kerana lebih mementingkan kualiti perkhidmatan berikutan sukar memperoleh perkhidmatan rawatan dalam kadar segera di hospital kerajaan.

Pesara, Murtapiah Ahmad Subari, 60, berkata beliau menghantar ahli keluarganya menjalani rawatan di hospital swasta kerana tidak mahu menunggu giliran terlalu lama di hospital kerajaan.

Tidak semua pesakit mampu menampung caj hospital swasta, namun mereka tidak mempunyai pilihan kerana tidak sanggup menunggu lama bagi mendapatkan rawatan di hospital kerajaan, katanya.

Bagaimanapun, pekerja swasta, Mohd Hasrul Hamidan, 23, berpendapat tidak salah mendapatkan rawatan di hospital swasta jika mempunyai sumber kewangan atau berpendapatan tinggi.

Caj perkhidmatan rawatan di hospital swasta walaupun mahal tetapi setimpal dengan mutu rawatan yang diberikan. Persepsi gagal membayar caj yang dikenakan tidak wajar kerana pesakit dibenarkan berunding dan berhak mengemukakan pertanyaan mengenai jumlah yang dimaklumkan doktor sebelum menjalani rawatan di mana-mana hospital swasta, katanya.


Berita Harian Online | Rintihan pesakit

Buletin Bijak Wang | Bila pesakit tidak dilindungi insurans


POLISI insurans kesihatan bukan untuk dibeli oleh individu yang sedang menghidap penyakit kritikal seperti sakit jantung dan strok.

Sebaliknya hanya orang yang sihat boleh mengambilnya dengan andaian mereka mungkin mendapat penyakit itu pada masa akan datang.

“Kos rawatan untuk penyakit kritikal adalah tinggi. Jika tiba-tiba seseorang itu disahkan menghidapnya, polisi insurans kesihatan yang ada boleh membantu mengurangkan beban kewangan pesakit,” kata ejen insurans American International Assurance Berhad (AIA), Anis Nuriman.

Bagaimanapun, perlindungan perubatan tidak diberikan kepada mereka yang disahkan menghidap penyakit kritikal sebelum satu-satu polisi insurans kesihatan itu dibeli.

Hakikat ini diakui kebanyakan syarikat insurans.

“Pelanggan tidak dihalang sepenuhnya daripada membeli polisi insurans perubatan. Namun, polisi yang ditawarkan untuk pesakit kronik itu melibatkan bayaran premium yang tinggi.

“Ia sudah tentu membebankan pelanggan sedangkan polisi itu tetap tidak meliputi perlindungan terhadap penyakit kritikal yang sedia dihidapi.

“Jadi pada kebanyakan masa, pesakit kanser atau kencing manis tidak membeli polisi itu,” dedah Anis.

Ejen insurans Prudential BSN Takaful Berhad, Rosli Ahmad, pula menambah penghidap penyakit kritikal hanya dapat ditawarkan polisi insurans hayat atau kemalangan.

“Jika mereka mahu membeli insurans perubatan juga, polisi yang ditawarkan akan mengecualikan penyakit kritikal sedia ada atau penyakit kritikal lain yang terjadi disebabkan penyakit kritikal tadi.


Kanser

“Memang malang bagi mereka kerana tidak dilindungi insurans untuk penyakit yang dihidapi tetapi itulah konsep insurans kesihatan,” ujarnya.

Presiden Pertubuhan Kebajikan Kanser Payu Dara (BCWA) Malaysia, Ranjit Kaur, merasakan amalan polisi insurans tersebut satu diskriminasi.

“Kami (pesakit kanser) masih hidup dan sepatutnya boleh membelinya. Malah, ramai penghidap kanser lebih sihat berbanding mereka yang tidak menghidap penyakit kritikal.

“Keadaan ini tidak wajar berlaku. Perlindungan insurans kesihatan harus diberikan kepada mereka yang memerlukan,” tegas Ranjit.

Merujuk statistik kanser di Malaysia, kata Ranjit, setiap seorang daripada empat orang berkemungkinan diserang kanser setiap tahun.

“Adakah mereka mengatakan tidak kepada 25 peratus rakyat Malaysia hanya kerana kami ada kanser?” tanya Ranjit.

Tambah beliau, faktor itu jugalah yang membuatkan penghidap kanser berasa amat takut sebaik sahaja disahkan menghidap penyakit itu.

“Sudahlah kami terpaksa berdepan dengan penyakit kritikal, kami juga mesti memikirkan cara untuk mendapatkan wang bagi menanggung kos perubatan,” bidas Ranjit yang menyifatkan itulah salah satu punca pesakit kanser payu dara gagal diselamatkan.


Menurut Ranjit, ada juga antara penghidap kanser payu dara yang ditamatkan polisi insuransnya setelah disahkan menghidap penyakit itu.

“Selepas membayar kos perubatan pertama untuk kanser yang dihidapi, syarikat insurans tersebut bertindak menamatkan polisi yang selama ini dibayar wanita tersebut.

“Macam mana boleh jadi begini? Jika benar wanita itu tersalah membeli polisi, sepatutnya dia didedahkan tentang polisi yang tepat untuk keperluannya,” ujar Ranjit.

Keadaan berbeza adalah di Washington, Amerika Syarikat. Sebuah pelan insurans untuk penghidap penyakit kritikal sedia ada sudah diwujudkan oleh kerajaan negeri sejak Mac 2010.

Tujuannya ialah untuk memberi peluang kepada penghidap penyakit kritikal mendapatkan perlindungan kesihatan sekurang-kurangnya sehingga tahun 2014 iaitu sebelum sektor kesihatan tempatan diubah sepenuhnya.

Tindakan itu dilihat sebagai satu perubahan yang baik untuk sektor kesihatan dalam usaha mengurangkan bilangan rakyat Amerika yang sakit.

Sumber : kosmo

Insurans perubatan jaminan rawatan pesakit, ringan beban keluarga


TAHAP kesedaran untuk melindungi diri dan keluarga dengan Insuran Perubatan dan Kesihatan (IPK) di negara ini masih rendah jika dibandingkan dengan jiran di selatan tanah air. Keadaan ini didorong faktor kos perubatan yang sangat tinggi di negara berkenaan berbanding Malaysia yang sebahagian besar kos rawatan dan ubat-ubatan masih ditanggung kerajaan.

Walaupun hospital kerajaan mempunyai lebih kepakaran dan kelengkapan namun peningkatan jumlah pesakit yang perlu dirawat menjadikan proses berkenaan mengambil masa yang lama terutama bagi mereka yang disahkan mengalami penyakit kritikal yang memerlukan rawatan segera.

Di sini, IPK iaitu polisi yang melindungi kos rawatan perubatan swasta yang mungkin mahal, seperti kos kemasukan ke hospital dan pembedahan, memainkan peranan. Polisi insurans ini juga memastikan anda tidak perlu bimbang mengenai kos penyakit kritikal tetapi juga bagi mendapatkan rawatan kecemasan. Selain itu, IPK juga membayar sejumlah wang tertentu semasa menjalani rawatan.

Ketua Pegawai Produk dan Pemasaran Prudential Assurance Malaysia Berhad, Heng Zee Wang, berkata selain kesedaran sejak awal lagi untuk dilindungi IPK, pelanggan perlu tahu butiran penting seperti apa yang mereka mahu lindungi, memahami istilah yang terkandung dalam polisi, tempoh matang atau menunggu, bayaran bersama, tempoh membuat keputusan dan syarat berkaitan.
Malah, tegasnya, tidak cukup dengan minat terhadap polisi insurans itu saja kerana pelanggan juga perlu mengetahui skop perlindungan dan had-had polisi atau pelan berkenaan. Dengan maklumat ini, pelanggan dapat memastikan perlindungan menyeluruh untuk dirinya.

"Sekiranya anda bercadang untuk mendapatkan polisi insuran, kami sarankan memilih polisi yang asas dan mengikut kemampuan seperti jenis polisi utama yang biasa ditawarkan iaitu Insuran Hospital dan Pembedahan, Insuran Penyakit Kritikal, Insuran Pendapatan Akibat Hilang Upaya dan Insuran Pendapatan Hospital.
"Insurans melindungi pelanggan daripada risiko dan keadaan yang tidak diduga yang boleh meragut nyawa. Oleh itu, adalah penting bagi anda untuk mengetahui jenis insurans yang terdapat di pasaran agar dapat memilih perlindungan yang sesuai," katanya.

Lazimnya, kata Heng, pelanggan akan berurusan dengan seorang pengantara ketika membeli polisi insurans. Sama ada pengantara itu seorang ejen broker atau penasihat kewangan, ketahuilah perkara penting ketika berurusan dengan mereka untuk memastikan hak sebagai pengguna sentiasa terpelihara. Ini seperti mengetahui senarai panel hospital, cara membuat tuntutan, tarikh luput polisi insuran dan sebagainya.

"Mengenalpasti senarai panel hospital adalah antara perkara utama selain memaklumkan kepada ahli keluarga terdekat mengenai syarikat insuran dan jenis polisi insuran yang melindungi diri anda.

"Di sini, pentingnya hubungan baik antara pemegang polisi dengan ejen atau penasihat kewangan kerana mereka adalah pengantara yang akan menghulurkan sebarang maklumat mahupun bantuan setiap kali diperlukan," katanya yang menegaskan maklumat dan dokumen lengkap mengelakkan sebarang masalah ketika membuat tuntutan.

Pemegang polisi juga, kata Heng, perlu tahu dan dimaklumkan mengenai pengecualian dalam polisi IPK dan perlu bertanya kepada ejen insuran sekiranya kurang faham. Antara pengecualian itu termasuk syarat pra wajib iaitu tidak mendedahkan masalah kesihatan sedia ada ketika membeli polisi; mengalami masalah mental, peperangan mahupun rusuhan, tempoh menunggu di mana anda tidak layak membuat tuntutan dalam tempoh empat bulan pertama perlindungan kecuali kecederaan akibat kemalangan dan banyak lagi.

Jelasnya, usaha menyedarkan masyarakat mengenai pentingnya perlindungan insuran bukan kerja mudah dan mengambil masa yang lama.

"Membeli insuran bukan seperti membeli barangan di kedai. Polisi insuran adalah jaminan yang dibeli bagi melindungi perkara yang belum pasti bila dan di mana ia berlaku, namun kesedaran awal terhadap kepentingan polisi insuran mampu mengelakkan insiden sudah terhantuk baru nak terngadah.


INFO: Panduan membeli insurans

Pastikan anda membeli daripada syarikat insurans berlesen dan ejen insurans yang sah.
Buat perbandingan kadar premium.
Fahami had perlindungan, terma dan syarat polisi.
Pilih polisi asas dan mampu.
Periksa tarikh kuat kuasa insuran.
Isi borang permohonan dengan teliti.
Pastikan premium dibayar kepada syarikat insurans dan bukan ejen.
Baca dan fahami polisi anda apabila anda menerimanya.



Sumber : http://www.bharian.com.my/Adv/InsuransJaminRawatan

Buletin Bijak Wang | Siasat bil ubat

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»



KUALA LUMPUR: Sebilangan hospital swasta dikesan memberi ubat serta produk kesihatan tambahan yang kadang-kala tidak diperlukan pesakit dan harga yang dikenakan pula terlalu tinggi.

Ini adalah antara perkara yang diteliti Kementerian Kesihatan dalam kajian semula terhadap kos perubatan di hospital swasta yang dikatakan melampau dan tidak munasabah.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kementerian akan memastikan ubat yang diberi kepada pesakit lebih tepat dan mempunyai kaitan terus dengan penyakit yang dihidapi.

Kita akan lihat dari segi ubat-ubatan yang diguna dan diberikan kepada pesakit. Ada kalanya harga yang dikenakan terlalu tinggi dan kadang-kadang mereka diberi ubat yang tidak perlu, katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Pusat Perubatan iHEAL di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pendedahan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) mengenai :
Kegagalan ramai individu menjelaskan hutang kad kredit dan pinjaman bank yang digunakan untuk membiayai kos perubatan hospital swasta yang terlalu tinggi.


Berita Harian kelmarin memetik Ketua Eksekutif AKPK, Mohamed Akwal Sultan, sebagai berkata sehingga Oktober lalu 26 peratus kegagalan pembayaran balik pinjaman bank atau kad kredit yang dirujuk kepada agensi itu membabitkan perbelanjaan perubatan yang tinggi.

Liow berkata, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican, sudah diarah mengadakan segera perbincangan menyeluruh dengan semua pemilik hospital swasta negara ini berhubung kos perubatan yang dikatakan terlalu tinggi.

Beliau berkata, kerajaan memandang serius perkara itu dan kajian semula yang dilakukan turut membabitkan yuran doktor serta perubatan hospital swasta bagi memastikan ia lebih efisien dan munasabah.

Kita jangkakan kajian mengenai yuran doktor itu akan disiapkan menjelang akhir tahun ini, manakala kajian ke atas yuran perubatan hospital swasta sedang dilaksanakan, katanya.

Liow berkata, peningkatan kos perubatan berlaku pada kadar 12 peratus setiap tahun dan kebanyakannya disumbangkan oleh faktor penjagaan pesakit di dalam wad.

Oleh kerana itu kerajaan menggalakkan rakyat mengambil serius langkah penjagaan kesihatan dengan memberi tumpuan kepada aspek pencegahan. Lebih banyak pengetahuan kesihatan yang kita peroleh, lebih banyak penyakit yang boleh dicegah sekali gus mengurangkan kos perubatan, katanya.

Liow juga berkata, dalam Rancangan Malaysia Ke-10 sejumlah peruntukan disediakan untuk membina enam pusat penjagaan harian khusus untuk menjaga pesakit di waktu siang dalam beberapa bidang perubatan.

Pusat ini boleh membantu mengurangkan kos perubatan di hospital kerana biaya yang perlu dikeluarkan untuk tujuan ini sangat tinggi. Dengan adanya pusat ini, ia banyak membantu meringankan beban pesakit dan keluarga mereka, katanya.

Beliau berkata, sehingga kini kementerian menerima 51 permohonan untuk membuka pusat seumpama itu di seluruh negara, manakala 31 pusat sudah memulakan operasi membabitkan kepakaran dalam bidang optalmologi, perbidanan dan sakit puan, endoskopi, pembedahan plastik, radioterapi dan onkologi, radiologi, perubatan sukan dan pergigian.

Semua pusat ini tertakluk di bawah Peraturan Perkhidmatan dan Kemudahan Kesihatan Swasta 2006 dan pesakit perlu segera dihantar ke hospital jika berlaku kes kecemasan yang memerlukan pengawasan rapi doktor, katanya.

Berita Harian Online | Siasat bil ubat

Buletin Bijak Wang | Parah bil hospital

 


Ramai hutang kad kredit, bank untuk jelas kos perubatan swasta tinggi

KUALA LUMPUR: Penggunaan kad kredit atau pinjaman bank untuk membayar kos perubatan yang tinggi di hospital swasta kini menjadi punca utama kegagalan pembayaran balik pinjaman bank dan kad kredit oleh individu.

Mengikut Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) penggunaan kad kredit tidak terkawal kini bukan lagi menjadi faktor utama bagi masalah kegagalan pembayaran balik pinjaman.
Sebaliknya, badan yang menguruskan RM4.8 bilion hutang tidak berbayar (NPL) membabitkan 50,361 individu itu mendapati pembiayaan kos rawatan dan perubatan yang tinggi ketika ini mendorong individu untuk berhutang sehingga di luar kemampuan.

Ketua Eksekutifnya, Mohamed Akwal Sultan, berkata
Kebanyakan individu yang dirujuk kepada Program Pengurusan Kredit (PPK) AKPK menjelaskan, mereka lebih cenderung mendapatkan perkhidmatan rawatan dan perubatan yang dikatakan lebih baik di hospital swasta berbanding di hospital kerajaan walaupun ia membabitkan kos besar.

“Setakat Oktober lalu, 26 peratus kegagalan pembayaran balik pinjaman langsung bank atau kad kredit yang dirujuk kepada AKPK adalah perbelanjaan perubatan tinggi disebabkan kos sara hidup semakin meningkat.

“Penggunaan kad kredit tidak terkawal tidak lagi menjadi faktor utama kegagalan seperti pada dua atau tiga tahun lalu,” katanya kepada Berita Harian.
Beliau berkata, selain kos perubatan tinggi, punca lain yang dirujuk kepada agensi itu ialah kelemahan pengurusan kewangan (25 peratus), kegagalan perniagaan (13 peratus), kehilangan pekerjaan (12 peratus), manakala dua peratus akibat kegagalan pelaburan.

Penggunaan kad kredit tidak terkawal pula, katanya, hanya mewakili 15 peratus.
Katanya, hampir 70 peratus kes gagal membayar balik pinjaman itu adalah membabitkan penggunaan kad kredit, manakala 30 peratus lagi pinjaman peribadi serta sewa beli.

Daripada RM4.8 bilion NPL yang diuruskan AKPK ketika ini, Mohamed Akwal berkata, RM2 bilion membabitkan pinjaman perumahan diikuti kad kredit (RM1.1 bilion) serta sewa beli sebanyak RM713 juta.

Katanya, jumlah itu membabitkan kira-kira 40 peratus daripada keseluruhan 135,805 individu yang datang ke AKPK untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling serta khidmat nasihat berhubung pengurusan kredit.

Beliau berkata, tahun ini saja 25,353 individu memohon khidmat nasihat serta bantuan AKPK dan hanya 13,017 dirujuk kepada program PPK, antaranya bagi penstrukturan semula pinjaman.

Bagaimanapun tahun lalu, katanya, 36,848 individu tampil dan 16,184 daripadanya mengikuti program berkenaan.

“Tahun lalu, lebih ramai mendapatkan bantuan daripada AKPK kerana krisis ekonomi yang melanda. Namun, mulai Oktober tahun lalu, keadaan ekonomi mula pulih. Pengurangan individu ini menunjukkan keadaan ekonomi kita semakin baik dan mereka juga ke arah pengurusan kewangan yang baik,” katanya.

Setakat Oktober lalu, sebanyak 423 kes membabitkan pinjaman berjumlah kira-kira RM12 juta berjaya diselesaikan AKPK, berbanding 143 kes dengan jumlah pinjaman RM3.7 juta pada tempoh sama tahun lalu.

“Kami menyelesaikan kira-kira 40 kes sebulan bayaran balik pinjaman kepada bank kerana kebanyakan yang mengikuti PPK sudah mampu menyelesaikan pinjaman lebih awal daripada tempoh maksimum 10 tahun yang diberikan,” katanya.

Beliau berkata, mereka yang berpendapatan kurang RM2,000 sebulan adalah kumpulan paling teruk terjejas dengan masalah kewangan, mewakili kira-kira 40 peratus daripada 50,361 individu yang menyertai PPK.

Katanya, AKPK yang ditubuhkan sejak April 2006 setakat ini menganjurkan lebih 520 taklimat berhubung pengurusan kredit di seluruh negara.

Berita Harian Online | Parah bil hospital

Takaful players counting on non-bumiputra agents

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»
Takaful players of late, have been aggressively scouting for non-bumiputra agents to strengthen their grip in the lucrative Islamic insurance market.

With more existing players looking to enhance their takaful footprint coupled with potential new entries joining the fray, the demand for these agents according to industry observers was expected to surge over the coming years.

Two new takaful players are expected to come on board this year as part of the Government’s financial sector liberalisation initiative. Bank Negara was currently evaluating and processing various applications. The deadline for applications lapsed in December last year.

There are currently eight takaful operators and two retakaful operators in Malaysia. Takaful assets and net contributions experienced strong growth, advancing at an average 21% and 29% respectively, from 2004 to 2008.

Syarikat Takaful Malaysia Bhd (STMB) group managing director Datuk Hassan Kamil admitted in recent times more companies have been expanding their distribution channels through non-bumi agents as takaful products had attracted bumiputra and non-bumiputra customers.

Furthermore, due to the growing importance of Islamic insurance, takaful products are no longer being positioned as an alternative to insurance, but rather as consumers preferred choice of products, Hassan told Starbiz

“In the past, many of the non-bumiputra agents were skeptical about their knowledge of takaful and thus had no confidence in promoting the products. However, the industry since two years ago has introduced the Takaful Basic Examination for agents to qualify them to distribute takaful products.

“This helps the non-bumiputra agents to be well equipped (licensed) with fundamental knowledge of takaful and has encouraged many non-bumiputra agents to venture into the business,” he added.

An industry observer said more Takaful companies are adopting ‘Takaful For All’ approach, which states that takaful solutions are applicable to everyone , regardless of faiths and/or races.

Hassan said STMB encourage bumiputra and non-bumiputra agents to join the company and would equip them the necessary training and development to ensure agents have fundamental knowledge about takaful products before promoting the products to the public.

STMB currently has about 350 agents and estimate this number to grow up to 1,000 by year-end with its aggressive recruitment activities and campaign.

In a bid to become the “preferred choice for insurance”, Hassan added STMB was also seeking non-bumiputra agents to join the company.

MAA Takaful Bhd CEO Salim Majid Zain felt it was natural to recruit non-bumiputra agents to target the non-bumiputra customers.

Having said that, he added another reason of the huge entrance of non-bumiputra agents into the takaful arena was due to the fact that new players (including MAA Takaful) were mostly from the conventional insurance space where non-bumiputra agents also sold takaful.

This year, MAA Takaful plan to recruit 2,000 quality agents whereby 35% are non-bumiputra agents. Salim said it now has a total of 6,000 active agents, out of which 2,000 are non-bumiputras. The company’s Top Agency Manager was a non-bumiputra, he said.

Prudential Assurance Malaysia Bhd (PAMB) CEO Charlie E. Oropeza said the company when coming to agency recruitment, had always placed equal emphasis on growing both the bumiputra and non-bumiputra segments.

As at Dec 31, 2009, PAMB had more than 11,700 agents and Wealth Planners. Out of this, about 3,800 were bumiputra agents. During the period, he said almost half of the agency force (about 5,350) were distributing takaful products. Of these 5,350 agents, Oropeza added 51% were non-bumiputra agents.

Source: The Star, 24th April 2010

Syarikat insurans, takaful sepadukan sistem NCD

Posted by maatakaful In , , , | 0 comments»
Semua syarikat takaful dan insurans kenderaan bermotor tempatan telah menyepadukan sistem mereka dengan sistem ISM No Claim Discount yang dikendalikan ISM Insurance Services Malaysia Bhd.

Penyepaduan itu menjadikan sistem ISM No Claim Discount sebagai pusat rujukan setempat bagi kadar Diskaun Tiada Tuntutan (NCD) yang layak bagi seseorang pelanggan insurans kenderaan bermotor.

ISM Insurance Services dalam kenyataan di Kuala Lumpur semalam berkata,
Ia juga akan menghasilkan perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna dan kawalan bagi syarikat insurans dan takaful dalam perniagaan insurans kenderaan bermotor di negara ini yang bernilai RM6 bilion.

“Dengan dasar baru itu, semua sistem syarikat insurans dan takaful disambungkan dengan pangkalan data pusat, justeru pengguna tidak lagi perlu menunjukkan bukti bagi mendapatkan Diskaun Tiada Tuntutan (NCD) apabila membeli insurans kenderaan bermotor,” katanya sambil menambah pengguna juga akan secara automatik disediakan dengan NCD yang layak berdasarkan kepada tarikh berkuat kuasa polisi baru.

Syarikat itu berkata, bagi memastikan ketelusan, pengguna boleh mengesahkan kadar NCD yang mereka layak secara dalam talian di www.carprices.com.my.

Sementara itu, Ketua Eksekutif ISM Insurance Services, Carl Rajendram dalam kenyataan itu menasihatkan pengguna supaya turut memeriksa NCD melalui sistem ISM serta memaklumkan syarikat insurans mereka supaya mengemaskininya, jika ada sebarang kesilapan maklumat.

“Senarai syarikat insurans dan takaful yang ada boleh didapati melalui laman web ISM di www.ism.net.my atau dengan menghubungi 03-22603289,” katanya.

Sumber: Berita Harian, 1hb Julai 2010

Buletin Bijak Wang | Penting ambil skim insurans

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»
Orang ramai disarankan mengambil skim perlindungan khas insurans memandangkan ia mampu mengurangkan beban sekiranya berlaku kecemasan seperti kematian.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata,
Insurans seperti Takaful dilihat penting dalam membantu keluarga terutamanya berpendapatan rendah kerana skim berkenaan bukanlah bermotif keuntungan sebaliknya lebih berbentuk kepada bantuan.

Malah katanya, ia juga dapat membantu keluarga berkenaan menikmati manfaat termasuklah perbelanjaan dalam menguruskan kematian ahli keluarga.
‘‘Kita perlu sedar bahawa apabila berlaku kematian di kalangan ahli keluarga memerlukan perbelanjaan selain meneruskan kehidupan mereka. Melalui skim seperti ini ia dapat mengurangkan beban mereka.

‘‘Dengan kadar sangat rendah, ia merupakan salah satu sistem yang praktikal untuk dinikmati oleh orang ramai dan peserta selain ia tidak membebankan mereka,” katanya.

Mohamad berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Program Juara Rakyat: Bulan Ekonomi dan Usahawan Serta Pelancaran Khairat Kematian Takaful Ikhlas UMNO Bahagian Jempol di sini semalam.

Sementara itu salah seorang penerima khariat kematian Takaful, Bibah Namat, 52, berkata, dia bersyukur dengan bantuan yang diterima kerana ia dapat meringan beban keluarganya setelah kehilangan suaminya baru-baru ini.
‘‘Saya melihat skim ini amat baik dan mampu melindungi keluarga sekiranya berlaku kecemasan,” katanya.

Sumber : Utusan Malaysia, 25hb Julai 2010

QUOTATION

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»



Subject: *
Nama *
Jantina *Lelaki
Wanita
Tarikh Lahir *
Pekerjaan *
E-mail Address: *
No.Telefon
Merokok ? *Ya
Tidak
Jika Menghidap Penyakit ,Nyatakan *
Jenis Pelan Yang BerminatSmart Medic 100
Takaful Education
Takaful Income Protection
Takaful Wanita
Takaful Hajj
Cancer Care
Patina 77
Takaful Rumah ( MLTA / MLTT )
Bajet Premium Bulanan
Pertanyaan

* RequiredCreate Email Forms

Insurance Providers Overlooking Opportunities, Says Study

KUALA LUMPUR, Oct 28 (Bernama)-- While some insurance providers are selling more insurance products to the same household or customers, many are overlooking opportunities to multiply their business with existing ones.

According to the findings of, "What's Critical in the Insurance Vertical", over 55 per cent of consumers polled have held their existing insurance policies for more than five years and are open to receiving information from their trusted providers on new or complimentary services.

Meanwhile, an impressive 21 per cent of consumers purchased or increased the value of existing policies after being approached through different modes of communication.

"However, only seven per cent of marketers in the insurance vertical, value up-sell and cross sell tactics, as a critical route to revenue," said the new study by the chief marketing officer (CMO) council.

The study was sponsored by InfoPrint Solutions Company, a Ricoh company, who released details of the study here Thursday.

The council said that marketers in the insurance space have tremendous opportunity to increase customer lifetime value by executing data-driven, targeted retention marketing strategies.

Yet, many feel, they must focus on acquisition strategies or servicing the needs of top performing or strategic accounts.

Among key findings, the new report benchmarks the critical drivers to customers engagement in the insurance vertical.

Over the 100 insurance marketers provided insight on how they market and sell insurance, while over 1,100 consumers provided feedback on their experiences shopping for insurance and selecting providers.







Source : BERNAMA

Melantik Wasi (Pemegang Amanah) atau Hibah?

Memiliki perlindungan Takaful Keluarga amat penting bagi memastikan kesinambungan peruntukan kewangan keluarga sekiranya ajal seseorang datang pada usia muda.

Setiap pemegang polisi produk MAA Takaful, perlu memilih samada untuk menamakan Wasi (pemegang amanah) atau Hibah.

WASI
Wasi akan bertindak sebagai pemegang amanah, yang mana perlu memastikan pembahagian wang perlindungan yang diterima dibuat mengikut hukum faraid atau wasiat si mati
HIBAH
Hibah pula bererti kita menghadiahkan wang perlindungan kepada orang yang dinamakan.

Wang tersebut boleh terus diberi kepada penama, bermaksud ia tidak termasuk dalam harta pusaka.

Pemilihan ini (Hibah) penting dibuat sekiranya pemilik polisi sudah pasti ingin memberikan wang perlindungan itu kepada penama yang diisi dalam borang penamaan Hibah.

Ini membolehkan wang tersebut dimanfaatkan secepat mungkin oleh penama (mungkin isteri/suami) berbanding wasi yang akan memakan masa yang lama sekiranya simati tidak membuat wasiat semasa hidupnya.


sumber : http://takafulsmartmedic100.blogspot.com/

Perbezaan Diantara Insuran Konvensional Dengan Takaful

Seringkali kita tercari-cari di internet mahupun bertanya kepada kawan-kawan kita ataupun agen-agen insuran perbezaan antara Insuran bercirikan Konvensional dengan Takaful.Kadangkala kita menganggap kedua-duanya adalah sama kerana ia tetap insuran untuk  ahli keluarga kita setelah kita meninggal dunia ataupun kita menjadi cacat seumur hidup. Disini saya tunjukkan apakah perbezaan diantara Insuran bercirikan Konvensional dengan Takaful untuk menjadi rujukan bagi kita semua dalam memilih apa yang terbaik untuk diri kita ,ahli keluarga kita dalam mencari keberkatan ketika hidup ini.
Insurans(konvensional)adalah pemindahan risiko daripada seorang individu seperti anda, atau sebuah organisasi, seperti syarikat anda, kepada syarikat insurans. Anda atau syarikat anda akan dikenali sebagai pemegang polisi. Syarikat insurans akan menerima bayaran daripada anda dalam bentuk premium dan sekiranya anda mengalami sebarang kerugian atau kerosakan, syarikat insurans akan membayar pampasan kepada anda.
Takaful adalah Pelan perlindungan berdasarkan prinsip Syariah. Dengan mencarum sejumlah wang ke dalam dana takaful dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru), anda memeterai kontrak (aqad) bagi membolehkan anda menjadi seorang peserta dengan bersetuju untuk saling membantu antara satu sama lain, sekiranya salah seorang peserta mengalami kerugian yang ditetapkan.

Kedua-dua insurans dan takaful mempunyai prinsip asas yang sama. Sebagai contoh, pemegang polisi (anda) mestilah mempunyai kepentingan yang sah terhadap barang atau hayat yang diinsuranskan. Ini bermakna, anda akan menanggung kerugian kewangan sekiranya berlaku sesuatu kerosakan atau kehilangan kepada harta benda atau hayat yang diinsuranskan.


Ciri - Ciri Konvensional
*Kontrak Mu’awadah (Pertukaran Jual Beli) antara penanggung insurans dengan pihak yang diinsurankan.
*Pemegang polisi membayar premium kepada penanggung insuran.
*Penanggung insuran bertanggung jawab membayar manfaat insuran seperti dijanjikan daripada asetnya (kumpulan wang insuran dan kumpulan wang pemegang saham).
*Pelaburan kumpulan wang bebas tanpa sebarang kekangan Shariah.
*Wang pelanggan dianggap wang syarikat insuran dan dimilki olehnya sejurus dibayar oleh pelanggan.
*Keuntungan yang dihasilkan dari kumpulan wang pencarum adalah dimiliki sepenuhnya oleh syarikat. Ia juga adalah objektif utama syarikat insuran.
*Pencarum tidak berhak untuk mendapat sebarang bahagian dari ‘surplus’.


Ciri-Ciri  Takaful
*Kontrak Tabbaru’ ( Derma & sumbangan ) yang disertakan dengan pelaburan.
*Peserta membuat caruman ke dalam skim. Peserta saling menjamin sesama sendiri di bawah skim.
*Pengendali Takaful bertindak sebagai pentadbir skim dan membayar Takaful daripada kumpulan wang takaful.
*Sekiranya berlaku kekurangan dalam kumpulan wang takaful, pengendali Takaful akan menyediakan (Qardhul Hasan) pinjaman tanpa faedah untuk menampung kekurangan berkenaan.
*Aset kumpulan wang Takaful HANYA boleh dilaburkan dalam instrumen yang selari dengan Shariah.
*Wang pencarum tidak di kira sebagai wang syarikat malah ia diasingkan dan tidak dimiliki oleh pengendali.
*Keuntungan hasil pelaburan dari kumpulan wang pencarum tidak dimiliki oleh syarikat kecuali nisbah yang disumbang dari wang syarikat sendiri. Baki keuntunaghn adalah milik tabung kumpulan wang pencarum.
*Lebihan, untung atau pulangan dipegang oleh tabung untuk dibahagikan semula kepada pencarum.


Source: BankingInfo, zaharuddin.net

Budget 2011: 100% Loan with First Home Scheme

To promote home ownership among Malaysians, and to overcome the difficulty faced by young adults to own a house, the Government has introduced
Skim Rumah Pertamaku through Cagamas Berhad which will provide a guarantee on down payment of 10% for houses below RM220,000.

The scheme is for first-time house buyers with monthly household income of less than RM3,000. It is aimed at young adults who have just joined the workforce.




Source: thestar, teks ucapan bajet 2011 , http://www.bebas-hutang.com

Lower Mortage LVR

Bank Negara Malaysia may make it harder for Malaysians to buy more than two houses as it seeks to stem speculative buying that is pushing up property prices.

Sources said the central bank would be meeting with banks next week to discuss plans for a mortgage cap whereby loans would be limited to a portion of the property value.
“The expectation is a cap of about 70-80 per cent. We think a directive will be issued to cap,” said two sources with knowledge of the meeting.

Earlier, Bank Negara Malaysia governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz said it was prepared to take pre-emptive action and that it has wide-ranging instruments to prevent a property bubble.
“We want to promote house ownership, but we want it to be done in an orderly manner and we don’t want speculative activities,” she told reporters on the sidelines of the Global Islamic Finance Forum in Kuala Lumpur yesterday.

She acknowledged that there may be pockets of bubbles forming in parts of Malaysia, but believes Malaysian banks are dealing with this through their own risk management process.

Areas like the Klang Valley and Penang have reported strong property demand.

In June this year, some 147 double-storey terrace houses just outside of Kuala Lumpur priced from RM1.75 million each were sold out in just five hours.

Rising property prices have been fuelled by low borrowing costs, the continuing promotions by developers and expectations of a recovering economy.

More money is also flowing into Asia from developed economies where interest rates are low as investors seek higher returns elsewhere.

But this is not unique to Malaysia. Regulators in China, Hong Kong and Singapore have imposed measures to cool their property markets.

Zeti also said that “massive” financial literacy programmes would be rolled out as a pre-emptive measure.

These would be aimed at those aged below 30 to help them better manage their finances at the start of their careers.


Sumber : Business Times, 29 October, 2010 , http://www.bebas-hutang.com

New Mortgage Lending Rule

Bank Negara Malaysia has put in place a rule that allows banks to lend only up to 70 per cent of the house value.

The new mortgage lending rule, which applies only to borrowers taking up a third housing loan, is meant to curb excessive investment and speculative activity in urban areas.
“While Malaysia is not experiencing a general property price bubble, targeted pre-emptive measures are appropriate to moderate the increases in property prices that are evident in select locations, arising from purchases that are speculative in nature.

“This measure is expected to moderate excessive investment and speculative activity in the residential property market and to ensure affordability of homes for genuine house buyers,” Bank Negara governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz said in her keynote address at the Financial Industry Conference in Kuala Lumpur yesterday.

She gave the assurance that financing facilities for the purchase of first and second homes would not be affected and that borrowers would still be able to obtain financing for these at the current loan-to-value ratio (LVR) applied by individual banks, based on their internal credit policies.

The new rule takes effect immediately. Banks were previously not subjected to any curbs on mortgage lending.

The Association of Banks in Malaysia (ABM), whose members comprise the country’s 23 commercial banks, supported Bank Negara’s move, saying that it was “timely and pre-emptive”.
“While the banking sector is wholly in support of house ownership, we agree that appropriate measures should be adopted to avert unhealthy speculative activities which could lead to a property bubble,” its chairman Datuk Seri Abdul Wahid Omar said in a statement yesterday.

Abdul Wahid, who is also the chief executive officer of top lender Malayan Banking Bhd (Maybank), said the move was not expected to dampen or have an adverse impact on the growth of residential property development, nor on the banks’ house financing business.

The ABM and its member banks had engaged with Bank Negara on the matter prior to the latter coming out with the ruling.

A banking analyst from a foreign brokerage noted that most banks, particularly the bigger ones, already adopt strict LVR on borrowers taking up a second, and especially third, housing loan, with location also being an important factor.

As such, the analyst agreed with Abdul Wahid that the new rule was not likely to have a big impact on the banks’ mortgage business.

“On a third loan, it’s already quite hard to get an 80 per cent LVR now,” she remarked. For a first loan, banks usually lend up to 90 per cent of the house value, or even up to 100 per cent in some cases.

The country’s biggest mortgage players by market share are Public Bank Bhd, CIMB Bank Bhd and Maybank.

Property developer Mah Sing Group Bhd also does not see the new rule hurting overall sentiment of the market significantly as it comprises mainly first-time buyers and upgraders.

Neither does its group managing director Tan Sri Leong Hoy Kum see a property bubble building up as the price increases have been largely those of properties with good concepts by well-known developers and in good locations.

Zeti, in her speech, noted that residential property prices in the country had increased steadily in tandem with economic development and rising household income.

“In the more recent period, however, certain specific locations, particularly in the urban centres, have experienced faster growth, both in house prices and the number of transactions. Supporting this trend has been the increase in financing for multiple-unit purchases by a single borrower. This suggests investment activity that is of a speculative nature,” she said.

Property prices in Malaysia rose 5.6 per cent in the first quarter of this year and 4.2 per cent in the second quarter, according to Bank Negara.

Sumber: Business Times Online, November 04, 2010

4,786 staf Jabatan Pelajaran sertai Skim Takaful

Seramai 4,786 petugas Jabatan Pelajaran Johor menyertai Skim Takaful Kemalangan Diri Berkelompok (GPA) yang dilancarkan sejak tiga tahun lalu.
Pengarah Pelajaran Johor, Sufaat Tumin berkata, kesemua mereka terdiri daripada petugas pengurusan, pengendalian dan keselamatan peperiksaan jabatan tersebut.
Katanya, sebaik sahaja skim itu diperkenalkan sambutan yang diberikan petugas berkenaan menggalakkan kerana bayaran hanya dikenakan RM14 setahun berbanding penyertaan individu kira-kira RM50 setahun.
“Kami galakkan mereka menyertai skim ini kerana mereka ini terdedah dengan kerja seperti mengawal selia kertas-kertas soalan peperiksaan.

“Kerja-kerja seumpama ini perlu skim tersebut kerana mereka terdedah dengan pelbagai risiko,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Taklimat Pengurusan, Pengendalian dan Keselamatan Peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di sini, hari ini.
Selepas itu, Sufaat menyampaikan cek pampasan kepada dua balu yang suaminya meninggal dunia akibat serangan jantung ketika bertugas.
Mereka yang menerima pampasan itu ialah, Zuina Hussain, 48, balu kepada Yaaccob Markom dan Zainab Hassan, 54, balu kepada Mohd. Rasit Asan, yang masing-masing menerima cek pampasan bernilai RM10,000, dari Takaful Ikhlas.
Sementara itu, Zuina yang ditemui berkata, suaminya meninggal dunia akibat diserang sakit jantung pada 27 April lalu.
Suri rumah sepenuh masa dan ibu empat anak itu berkata, wang tersebut akan digunakan sebaik mungkin bagi menyara keperluan harian dan pelajaran anak-anaknya.
“Saya bersyukur dengan wang pampasan itu, kerana dapat meringankan bebanan keluarga serta menambah pendapatan yang kini menyara kehidupannya dengan menjual kuih di Bachok, Kelantan,” katanya.
Begitu juga dengan Zainab yang menyifatkan pemergian suaminya merupakan satu kehilangan yang amat dirasai beliau dan empat anaknya.
Zainab yang merupakan Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Baru, Senggarang, Batu Pahat berkata, suaminya yang berjawatan Penyelia Kawasan Daerah Batu Pahat, meninggal dunia pada 9 Mac lalu kerana serangan jantung.
Katanya, wang pampasan yang diperolehi akan digunakan bagi membiayai pelajaran dua anaknya yang masih menuntut di Universiti Kuala Lumpur dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).


Sumber: Utusan Malaysia, 23hb Ogos 2010

Empat syarikat usaha sama dapat lesen takaful

Kerajaan meluluskan pengeluaran lesen takaful keluarga baru kepada empat syarikat usaha sama.
Syarikat berkenaan ialah usaha sama


* American International Assurance Bhd (70%) - Alliance Bank Malaysia Bhd (30%)
* AMMB Holdings Bhd (70%) - Friends Provident Group plc UK (30%)
* ING Management Holdings(M)Sdn Bhd (60%) - Public Bank Bhd (20%) - Public Islamic Bank Bhd (20%)
* The Great Eastern Life Assurance Company Ltd (70%) - Koperasi Angkatan Tentera Malaysia Bhd (30%)

Bank Negara Malaysia berkata, empat lesen baru itu yang dikeluarkan di bawah Akta Takaful 1984, mengambil kira kekukuhan dan ketahanan kedudukan kewangan, rekod prestasi, kepakaran, pelan perniagaan dan sumbangan pemohon terhadap pembangunan sektor kewangan tempatan.
“Pengendali takaful keluarga baru ini akan dapat memberikan manfaat besar kepada kemajuan pembangunan industri takaful keluarga di Malaysia.
“Ini akan membantu dalam usaha menembusi bidang perniagaan dalam industri takaful keluarga termasuk produk takaful mikro, perubatan dan persaraan,” katanya dalam kenyataan mengumumkan perkara itu di Kuala Lumpur semalam.
Bank pusat itu berkata, pengendali takaful keluarga baru berkenaan juga akan memberi sumbangan besar dalam mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab kewangan Islam antarabangsa.
Susulan pengumuman pada 27 April berhubung pengeluaran dua lesen takaful keluarga di bawah liberalisasi sektor perkhidmatan kewangan, ia telah menerima beberapa permohonan untuk lesen takaful keluarga.
Bank Negara menegaskan, dalam keadaan ekonomi semasa, wujud peluang dan potensi luas bagi industri insurans dan takaful.

Sumber: Berita Harian, 2hb September 2010

MAA TAKAFULINK



MAA Takafulink merupakan produk takaful berasaskan pelaburan yang menawarkan manfaat asas kematian dan hilang upaya kekal dan manfaat-manfaat tambahan lain disamping peserta berpeluang membuat pelaburan kewangan menerusi pelan ini di dalam dana-dana syariah MAA Takaful.
MAA Takafulink telah pun dua tahun berturut-turut memenangi anugerah Produk Takaful Paling Cemerlang 2009 dan 2010 sempena Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur tahun 2009 dan 2010. Kemenangan adalah berdasarkan keunikan produk dan nilai pulangan keuntungan dari dana-dana syariah yang digunakan.


Akaun Peserta
Setiap peserta yang menyertai pelan MAA Takafulink akan mempunyai dua jenis akaun:

Akaun Pelaburan Peserta (PIA)Akaun ini juga dikenali sebagai akaun simpanan peserta di mana caruman yang dibayar oleh peserta akan dimasukkan ke dalam akaun ini selepas ditolak Yuran Wakalah. Yuran Wakalah dikenakan oleh pengendali takaful sebagai fee atau upah ejen peserta dalam menguruskan perniagaan takaful.

Akaun Pelaburan Risiko Peserta (PRIA)PRIA adalah dana risiko terkumpul di mana peserta membuat caruman berdasarkan tabarru’ (sumbangan) di mana manfaat kematian dan lain-lain manfaat yang dimiliki adalah berbayar dari dana akaun PRIA ini. Caj risiko bulanan atau tabarru’ ini dikenakan melalui PIA kepada PRIA.


Dana-dana Takafulink
Anda mempunyai pilihan untuk memilih mana-mana dana diluluskan Syariah yang sesuai dengan toleransi perlaburan dan risiko anda.Ada 4 jenis dana yang diluluskan iaitu :

Dana MAA Takaful Shariah Growth - Menyediakan tambah nilai modal dalam jangkamasa sederhana hingga panjang menerusi perlaburan dalam portfolio ekuiti diluluskan Syariah yang pelbagai, dengan potensi pertumbuhan yang tinggi.Bagi peserta yang mempunyai toleransi risiko yang tinggi.

Dana MAA Takaful Shariah BalancedMenyediakan campuran seimbang antara pulangan pendapatan modal serta pengumpulan jangkamasa panjang bagi tempoh sederhana hingga panjang.
Bagi peserta yang mempunyai toleransi risiko yang sederhana hingga tinggi.


Dana MAA Takaful Shariah IncomeMenyediakan pendapatan stabil menerusi perlaburan dalam portfolio bon dan tunai setara diluluskan Syariah yang pelbagai.Bagi peserta yang mempunyai toleransi risiko rendah hingga sederhana.

Dana MAA Takaful Flexi Fund (BARU)Dana fleksibel yang diuruskan oleh pengurus dana professional. Pengurus dana akan membuat pelaburan di dalam dana-dana yang berpotensi mendatangkan keuntungan.Dana ini diuruskan oleh CIMB-Principal Islamic Asset Management, Pengurus Dana Kewangan Islam Terbaik 2009.

Dana-dana ini kesemuanya diuruskan oleh :
CIMB-PRINCIPAL ISLAMIC ASSET MANAGEMENT.

Peruntukan Caruman Takafulink
Caruman yang dibayar adalah diperuntukkan berdasarkan kadar peruntukan berikut:

     (contoh diberi adalah berdasarkan caruman tahunan sebanyak RM1,000)
Caruman yang diperuntukkan akan digunakan untuk pembelian unit Dana Berkaitan Pelaburan MAA Shariah pilihan anda. Dalam contoh di atas, pada tahun ke-5, sebanyak RM850 digunakan untuk pembelian unit, yang mana beberapa unit tersebut akan dibatalkan untuk membiayai yuran dan caj bagi sijil tersebut. Sebahagian daripada caruman yang tidak diperuntukkan akan digunakan untuk membayar komisen agen.

PROTECT NOW !!!

Perunding Takaful Kami
Najib : 0162085201
( toman79@yahoo.com)

Helmi : 0192721772
( helmi.maatakaful@gmail.com)

Tawaran ISTIMEWA termasuk pemberian PERCUMA yang kami tawarkan adalah
bagi 200 ORANG TERAWAL sahaja.
Selepas itu, tawaran dan pemberian percuma akan ditamatkan seperti biasa.
Oleh itu, saya gesa kepada anda semua supaya mengisi borang disediakan dengan kadar segera sebelum terlambat.

Siapakah Yang Layak
Takafulink disediakan untuk SEMUA yang berusia antara 30 hari dan 69 tahun.
Walau bagaimanapun, para peserta mesti berusia sekurang-kurangnya 18 tahun.

Caruman
Caruman minima adalah RM50 sebulan atau RM600 setahun. Tiada nilai maksima bagi sumbangan. Lagi tinggi sumbangan anda lagi tinggi nilai perlindungan yang akan anda perolehi.

Apakah Pilihan Yang Disediakan
Anda boleh memberhentikan caruman lazim anda dan masih menikmati perlindungan Takafulink, selagi nilai Akaun Perlaburan Peserta (PIA) untuk menyeleseaikan caj Akaun Pelaburan Risiko Peserta (PRIA) mencukupi.
Anda boleh membuat pengeluaran separa pada bila-bila masa, tertakluk kepada pengeluaran minimum berjumlah RM500 dan baki minimum sebanyak RM1000 dalam dana Akaun Perlaburan Peserta (PIA).
Selain itu, anda juga boleh menambah perlaburan anda pada bila-bila masa dengan bayaran minimum sekali gus sebanyak RM1000. 95% daripada Jumlah Penambahan Tak Lazim yang diperuntukan ditolak RM25 adalah disediakan untuk perlaburan dalam Akaun Pelaburan Peserta (PIA).

Apakah Manfaat/Rider Lanjutan Yang Boleh Disertakan
Terdapat rangkaian meluas bagi manfaat lanjutan untuk disertakan bersaman Takafulink. Sila rujuk kepada kami bagi maklumat lanjut.
* Special Contributor Benefits
* Critical Illness Super
* Critical Illness Plus
* Juvenil Critical Illness
* Improved Accident Indemnity
* Khusus Protection
* Ziarah Protection
* Waiver of Contribution on Dread Disease
* Wanita Illnesses Protection
* Wanita Maternity Protection
* Wanity Golden Protection
* Hospital &Surgical Benefit
* Hospital Benefit
* Smartmedic Riders

Lebihan Akaun Pelaburan Peserta (PRIA)
Sekiranya terdapat sebarang lebihan bersih di dalam Akaun Pelaburan Risiko Peserta (PRIA), nilai yang sama akan dikongsi oleh para peserta dan pengendali takaful mengikut nisbah 50:50.

Nilai Asas / Manfaat Asas
Apa yang menarik mengenai pelan ini ialah, anda boleh meletakkan berapa manfaat asas yang diperlukan dan kami akan memberikan sebut harga berdasarkan manfaat asas yang diinginkan. Manfaat asas di sini merujuk kepada manfaat kematian dan hilang upaya kekal.
Anda boleh meletakkan berapa sahaja nilai manfaat asas yang anda inginkan malah ia boleh mencecah jutaan ringgit.

PROTECT NOW !!!

Perunding Takaful Kami
Najib : 0162085201
( toman79@yahoo.com)

Helmi : 0192721772
( helmi.maatakaful@gmail.com)

Tawaran ISTIMEWA termasuk pemberian PERCUMA yang kami tawarkan adalah
bagi 200 ORANG TERAWAL sahaja.
Selepas itu, tawaran dan pemberian percuma akan ditamatkan seperti biasa.
Oleh itu, saya gesa kepada anda semua supaya mengisi borang disediakan dengan kadar segera sebelum terlambat.

PERTANYAAN/SEBUT HARGA SECARA PERCUMA




Nama *
Jantina *Lelaki
Wanita
Tarikh Lahir * Select Date
Pekerjaan *
No.Telefon *
E-mail Address: *
Merokok *Ya
Tidak
Pernah menghidap sebarang penyakit kritikal ( Jika ada , Nyatakan ) *
Jenis Pelan yang berminat
Bajet Premium Bulanan
Subject: *
Pertanyaan

* RequiredContact Forms For Your Site

PATINA 77 - PELAN KEMALANGAN DIRI



PATINA 77 adalah Pelan Takaful Kemalangan Individu (Personal Accident) yang  ditawarkan MAA Takaful Berhad untuk keperluan perlindungan anda. Berlandaskan hukum syariah, ia menawarkan perlindungan 24 Jam terhadap kemalangan walau dimanapun anda berada.


Perlindungan Tambahan :
Perlindungan turut diberikan kepada kemalangan berikut :


1-  Ketika dalam sebarang bentuk perjalanan
2-  Ketika terlibat dalam sukan atau hobi
3-  Kemalangan bencana alam 
4-  Berpunca daripada gigitan ular dan gigitan binatang merbahaya
5-  Berpunca daripada mogok ,rusuhan dan kekacauan awam
6-  Pembunuhan dan penyerangan
7-  Lemas
8-  Lemas akibat wap /gas beracun
9-  Keracunan makanan dan minuman
10- Pengaruh dadah (yang dibenarkan oleh doktor berdaftar )



PROTECT NOW !!!

Perunding Takaful Kami
Najib : 0162085201
( toman79@yahoo.com)

Helmi : 0192721772
( helmi.maatakaful@gmail.com)

Tawaran ISTIMEWA termasuk pemberian PERCUMA yang kami tawarkan adalah
bagi 200 ORANG TERAWAL sahaja.
Selepas itu, tawaran dan pemberian percuma akan ditamatkan seperti biasa.
Oleh itu, saya gesa kepada anda semua supaya mengisi borang disediakan dengan kadar segera sebelum terlambat.



Patina 77 mempunyai jadual seperti berikut :-


i) Jadual Sub Plan
Terdapat 4 jenis pelan-sub yang dinamakan sebagai ‘Diamond’, ‘Gold’, ‘Silver’ dan ‘Bronze’.

                                        












ii) Jadual Pelan
Terdapat 7 jenis pelan, dinomborkan daripada 1 sehingga 7. Pelan 1 menawarkan perlindungan dari RM50,000 sehinga RM1,000,000 (1 juta) untuk Pelan 7.



                                                        

 





















iii) Jadual Caruman
Disini boleh dibandingkan setiap nilai caruman yang diperlukan oleh setiap pelan untuk rujukan.


                                          










Pekerjaan yang TIDAK DILINDUNGI dalam Patina 77


• Pembawa Wang Profesional
• Penyelam
• Pemandu Lumba
• Joki Kuda
• Penguji Kapal Terbang
• Juruterbang atau Kakitangan Kapalterbang
• Pemunggah Kargo
• Pengendali Letupan
• Pekerja Yang Terlibat Dengan Perobohan Bangunan
• Pekerja Penerowongan dan Bawah Tanah
• Wartawan Perang
• Penggergaji
• Pekerja Pelantar Minyak
• Pekerja Pembalakan
• Bomba
• Pelaut dan Nelayan
• Jurumesin Kerja Kayu
• Martial Art, Boxers and Wrestlers
• Pekerja Yang Terlibat Dengan Perkihdmatan Ambulans
• Tukang Menara
• Polis
• Tentera
• Pegawai Penguatkuasa Undang-Undang
• Pinjaman Wang Tidak Berlesen
• Perjudian Tidak berlesen
• Mana-mana kegiatan Haram









PROTECT NOW !!!

Perunding Takaful Kami
Najib : 0162085201
( toman79@yahoo.com)

Helmi : 0192721772
( helmi.maatakaful@gmail.com)


Tawaran ISTIMEWA termasuk pemberian PERCUMA yang kami tawarkan adalah
bagi 200 ORANG TERAWAL sahaja.
Selepas itu, tawaran dan pemberian percuma akan ditamatkan seperti biasa.
Oleh itu, saya gesa kepada anda semua supaya mengisi borang disediakan dengan kadar segera sebelum terlambat.

PERTANYAAN/SEBUT HARGA SECARA PERCUMA





Nama *
Jantina *Lelaki
Wanita
Tarikh Lahir * Select Date
Pekerjaan *
No.Telefon *
E-mail Address: *
Merokok *Ya
Tidak
Pernah menghidap sebarang penyakit kritikal ( Jika ada , Nyatakan ) *
Jenis Pelan yang berminat
Bajet Premium Bulanan
Subject: *
Pertanyaan

* RequiredContact Forms For Your Site