No man is such a conqueror as the man who has defeated himself

Buletin Bijak Wang | Pentingnya Education Plan Untuk Masa Depan

Posted by maatakaful In | 0 comments»
Isu yuran ujian getir Kerajaan Britain

Parlimen undi kenaikan caj universiti

LONDON: Kerajaan campuran Konservatif-Liberal Demokrat berdepan dengan ujian getir semalam apabila Parlimen Britain dijadual membuat pengundian semalam berhubung kenaikan tiga kali ganda yuran universiti di negara itu yang sudah mencetuskan bantahan pelajar.
Cadangan kontroversi itu yang akan menyaksikan yuran dikenakan ke atas pelajar meningkat kepada £9,000 (RM44,617.53) setahun, menyebabkan ketegangan di dalam kerajaan Konservatif-Liberal Demokrat.

Walaupun beberapa siri perbincangan saat akhir diadakan, ahli Parlimen Liberal Demokrat dijangka membantah cadangan itu berikutan penghapusan yuran universiti adalah sesuatu yang dijanjikan parti itu pada pilihan raya umum Mei lalu.

Walaupun saiz majoriti kerajaan dalam dewan rendah parlimen bermakna cadangan itu mudah diluluskan, namun isu berkenaan memberi tekanan hebat kepada kerajaan campuran itu.

Liberal Demokrat diketuai Timbalan Perdana Menteri, Nick Clegg, membuat jaminan untuk menghapuskan secara berperingkat yuran tuisyen dalam manifestonya pada pilihan raya umum lalu.

Namun dalam persetujuan membentuk campuran dengan parti lebih besar Konservatif yang diketuai Perdana Menteri, David Cameron, parti itu membuat ‘pusingan-U’ dalam isu itu, menakutkan pelajar, kesatuan universiti dan ramai anggota dalam parti sendiri.
Cadangan itu mencetuskan demonstrasi ganas dan meletakkan polis dalam keadaan berjaga-jaga di peringkat tertinggi semalam ketika ribuan pelajar, pensyarah dan murid sekolah dijangka berhimpun di jalan raya di ibu kota ini.

Cadangan untuk menaikkan yuran maksimum daripada £3,290 (RM16,325.94) ketika ini muncul berikutan pemotongan besar-besaran ke atas pembiayaan pendidikan tinggi di Britain, sebahagian pengurangan utama bajet untuk mengatasi defisit negara yang berada pada paras rekod tertinggi. – AFP



Sumber : Berita Harian Online | Isu yuran ujian getir Kerajaan Britain

0 comments:

Post a Comment