No man is such a conqueror as the man who has defeated himself

Tips | Rumahtangga Bermasalah kerana Kewangan ? Kenali Kewangan Berhemah

Posted by maatakaful In , , | 0 comments»
Masalah kewangan tidak hanya menjadi perhatian terbesar bagi pasangan berkahwin, malah juga sebagai punca utama perceraian. Ketika dua kehidupan bersatu, begitu juga dengan kewangan - sesuatu yang tidak semua pengantin baru fikirkan. Pendapatan yang berbeza, dan pola pengeluaran tabungan yang berlainan boleh menyebabkan ketegangan dalam perkahwinan.Memperkukuhkan kewangan dapat membantu menyelamatkan dan meningkatkan keakraban setiap pasangan.

Tips :
1. Setiap orang harus punya wang perbelanjaan persendirian atau pendapatan yang berasingan.Memiliki wang anda sendiri membantu anda bertolak ansur dengan tidak kehilangan sifat berdikari atau terlalu bergantung harap terhadap pasangan anda.

2. Tetapkan garis panduan perbelanjaan bersama atau menyediakan anggaran bulanan bersama jika diperlukan. Ketahuilah bahawa, sama seperti anda, pasangan anda akan mempunyai hobi tertentu atau kegemaran yang berbeza dengan anda dan sudah pasti itu akan memerlukan perbelanjaan. Jadi berilah sokongan anda untuk hobi dan minat mereka selagi berada di batas yang wajar.

3. Bertanggung jawab terhadap satu sama lain. Jangan pernah menyembunyikan kebiasaan berbelanja, dan selalu berunding dengan pasangan anda ketika anda sedang mempertimbangkan untuk membuat pembelian besar.

4. Bersikap realistik tentang berapa banyak simpanan yang anda miliki. Tetapkan matlamat kewangan yang wajar dan pastikan untuk menjadi kebiasaan supaya tidak berbelanja melebihi tahap kewangan anda.

5. Didiklah diri anda mengenai kewangan yang berhemah. Belajar semua yang anda sepatutnya tahu tentang cara menjana wang, meningkatkan pendapatan, cukai, melakukan perbelanjaan, tabungan dan pelaburan.semua ini tidak hanya akan membuat anda lebih bijaksana tentang kewangan - itu juga akan membantu anda menyumbang kearah memperkukuhkan perkahwinan anda.

6. Semak kebiasaan belanja yang bukan sahaja menyebabkan anda terlibat dengan masalah tetapi juga mengheret sama pasangan anda. Bersama-sama mencari jalan penyelesan bagi setiap masalah yang dihadapi. Juga tentukan yang mane isu-isu dalam hubungan anda adalah isu-isu peribadi, dan yang pula masalah kewangan.

7. Ajaklah pasangan anda berjumpa dengan pakar penasihat kewangan apabila hendak membuat keputusan berkaitan dengan perbelanjaan yang besar.





Sumber : Artikel ini disumbang kan oleh Cik Hazilajuyana seorang graduan Accountancy, hubungi beliau di srikandimoden@yahoo.com


PROTECT NOW !!!
Perunding Takaful Kami
Najib ( T50133P ) : 0162085201 ( najib.maatakaful@gmail.com )
Helmi ( T50132X ) : 0192721772 ( helmi.maatakaful@gmail.com)

0 comments:

Post a Comment